Τοπικά

Το Σχέδιο αντιμετώπισης πλημμυρικών φαινομένων στο Δημοτικό Συμβούλιο Δυτ. Αχαΐας

Γράφτηκε από westcity team
 
 
 
 

Το σχέδιο αντιμετώπισης πλημμυρικών φαινομένων θα συζητηθεί στη σημερινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Δυτικής Αχαΐας.

Το σχέδιο προβλέπει τέσσερις βασικές φάσεις εφαρμογής του από το Συντονιστικό Τοπικό Όργανο.

Συνήθης ετοιμότητα –Ενεργοποίηση
Το Τμήμα Περιβάλλοντος – Πρασίνου και Πολιτικής Προστασίας / Γραφείο Πολιτικής Προστασίας ενεργοποιείται αμέσως μόλις ληφθεί έγγραφη ενημέρωση από την Δ/νση Πολιτικής Προστασίας Π.Δ.Ε. ότι αναμένονται έντονα καιρικά φαινόμενα (βροχοπτώσεις , καταιγίδες , κ.λ.π.) ή μήνυμα sms από τον αριθμό 112 (ευρωπαϊκός αριθμός έκτακτης ανάγκης). Αρμόδιος φορέας για τη λειτουργία του στην Ελλάδα είναι η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας του είναι ο ευρωπαϊκός αριθμός έκτακτης ανάγκης.
Τίθεται σε ετοιμότητα και επιφυλακή.
Ειδοποιεί μέσω sms, όλους τους εμπλεκόμενους αιρετούς, τον Δήμαρχο, τον Αντιδήμαρχο Πολιτικής προστασίας του Δήμου, τον Αντιδήμαρχο Πρασίνου, τον Αντιδήμαρχο Ηλεκτροφωτισμού, τους Προέδρους Νομικών Προσώπων (ΚΕΔΔΥ και ΔΕΥΑΔ) του Δήμου καθώς και τους Προέδρους των Κοινοτήτων. Επίσης τους αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες του Δήμου (Δντες Τεχνικών Υπηρεσιών και Καθαριότητας, Υπεύθυνο Γραφείου Κίνησης κ.λ.π. ). Τέλος ειδοποιεί τους προέδρους των εθελοντικών οργανώσεων «Σ.Ε.ΔΙ.Π.» και «Η ΑΡΙΑ».
Με εντολή του Δημάρχου δρομολογούνται οι παρακάτω ενέργειες:
1. Έλεγχος και συντήρηση του δικτύου ομβρίων υδάτων των οδών αρμοδιότητας Δήμου.
2. Έλεγχος και συντήρηση των αντιπλημμυρικών έργων, αρμοδιότητας λειτουργίας
3. Έλεγχος και συντήρηση εγγειοβελτιωτικών έργων αρμοδιότητας Δήμου.
4. Προγραμματισμός και εκτέλεση νέων έργων αντιπλημμυρικής προστασίας
Ο Αντιδήμαρχος Έργων και Πολιτικής Προστασίας ενημερώνει τους ιδιοκτήτες μηχανημάτων έργων της περιοχής να είναι σε επιφυλακή.
Αναρτάται στην ιστοσελίδα του Δήμου ανακοίνωση για τους πολίτες σχετικά με την απαιτούμενη λήψη μέτρων αυτοπροστασίας, σύμφωνα με το μνημόνιο ενεργειών της Δ/νσης Πολιτικής Προστασίας Π.Δ.Ε.

Αυξημένη ετοιμότητα
Εφόσον τα καιρικά φαινόμενα συνεχίζονται έντονα ή είναι ακραία και υπάρχει κίνδυνος εκδήλωσης πλημμυρικών φαινομένων ή άλλων καταστροφών, γίνεται ευρύτερη κινητοποίηση του μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας. Συγκαλείτε από τον Δήμαρχο Έκτακτο Συντονιστικό Τοπικό Όργανο (Σ.Τ.Ο.) ο οποίος ως προεδρεύων δίνει εντολές – κατευθύνσεις, σύμφωνα με τις οδηγίες Σ.Π.Ο. και το μνημόνιο ενεργειών της Δ/νσης Πολιτικής Προστασίας Π.Δ.Ε.
Το Σ.Τ.Ο. (Συντονιστικό Τοπικό Όργανο Πολιτικής Προστασίας) Δήμου Δυτικής Αχαΐας συγκροτείται για την αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων και την αποκατάσταση καταστροφών στα διοικητικά όρια του Δήμου Δυτικής Αχαΐας.

Άμεση κινητοποίηση επέμβαση
Εάν τα φαινόμενα συνεχίζονται χωρίς ύφεση, ζητά το Γραφείο Πρασίνου & Πολιτικής Προστασίας να σταλούν μηχανήματα και συνεργεία προσωπικού της Περιφερειακής Αυτ/σης, σε περίπτωση που τα μηχανήματα του Δήμου και τα μισθωμένα μηχανήματα των ιδιωτών δεν επαρκούν.
Ζητά την συνδρομή της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και της Αστυνομίας για τις αναγκαίες παρεμβάσεις και την παροχή βοήθειας σε άτομα που κινδυνεύουν. Τέλος την συνδρομή των Υγειονομικών Υπηρεσιών σε θέματα που άπτονται της δημόσιας υγείας.

Αποκατάσταση – αρωγή
Ενημερώνει την Αυτοδιοίκηση για άμεση αποκατάσταση και αρωγή σε ομάδες πληθυσμού που έχουν άμεσο πρόβλημα διαβίωσης.
Συγκροτούνται σε συνεργασία με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας επιτροπές καταγραφής ζημιών και λαμβάνονται αποφάσεις και μέτρα για την αποκατάσταση των ζημιών.
1. Ο Δήμαρχος Δυτικής Αχαΐας έχει την ευθύνη συντονισμού και επίβλεψης, εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου, όλου του έργου της Πολιτικής Προστασίας για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών που μπορεί να προκύψουν πλημμυρικά φαινόμενα.
2. Με εντολή του Δημάρχου Δυτικής Αχαΐας και δια του του γραφείου πολιτικής προστασίας του Δήμου κινητοποιούνται όλοι οι υπεύθυνοι των επιχειρησιακά εμπλεκομένων οργανικών μονάδων του Δήμου Δυτικής Αχαΐας και τα μέσα πολιτικής προστασίας του Δήμου, την άμεση συγκρότηση συνεργείων από υπαλλήλους του Δήμου προκειμένου να μεταβούν και να προβούν εντός της πληγείσας περιοχής σε άμεσο οπτικό έλεγχο υποδομών και τεχνικών έργων  αρμοδιότητάς τους για τη διαπίστωση ζημιών που προκλήθηκαν από πλημμύρες ή άλλα
επαγόμενα των πλημμυρών φαινόμενα (κατολισθήσεις, κ.λ.π.) και εκτίμηση του δυναμικού και των μέσων που απαιτούνται για την άμεση αποκατάσταση της λειτουργίας τους.
3. Ο Δήμαρχος Δυτικής Αχαΐας πρέπει να ενημερώνεται άμεσα από την Αστυνομική Δ/νση Αχαΐας/Αστυνομικό τμήμα Κάτω Αχαΐας ή την Πυροσβεστική Υπηρεσία ΒΙ.ΠΕ. Πατρών ή την Πυροσβεστική Υπηρεσία Λεχαινών για την εκδήλωση πλημμυρικών φαινομένων.
4. Ο Δήμαρχος Δυτικής Αχαΐας πρέπει να ενημερώνεται συνεχώς από τους αρμόδιους, ανά Δημοτική Ενότητα, Αντιδημάρχους για τις πληροφορίες που συλλέγονται για την εξέλιξη της καταστροφής. Εν συνεχεία να ενημερώνει το κέντρο επιχειρήσεων της Δ/νσης Πολιτικής Προστασίας Π.Δ.Ε. και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου Δυτικής Ελλάδας & Ιονίου.
5. Σε περιπτώσεις που το δυναμικό και τα μέσα που διαθέτει ο Δήμος δεν επαρκούν για την άμεση διαχείριση των συνεπειών λόγω πλημμυρών, ο Δήμαρχος Δυτικής Αχαΐας να προχωράει σε έκδοση αποφάσεων μίσθωσης ιδιωτικών μηχανημάτων έργων.
6. Ο Δήμαρχος Δυτικής Αχαΐας δρομολογεί δράσεις που σχετίζονται με:
– Τον έλεγχο των υποδομών και τεχνικών έργων αρμοδιότητας Δήμου Δυτικής Αχαΐας για την διαπίστωση των ζημιών που προκλήθηκαν από τις πλημμύρες ή άλλα επαγόμενα των πλημμυρών φαινόμενα (κατολισθήσεις κ.λ.π.) και αποκατάσταση της λειτουργίας τους.
– Τη διασφάλιση της λειτουργίας των Υπηρεσιών του Δήμου Δυτικής Αχαΐας μετά την εκδήλωση του καταστροφικού φαινομένου και την εξασφάλιση της επικοινωνίας με τους λοιπούς εμπλεκόμενους φορείς.
– Την περαιτέρω συλλογή πληροφοριών και εκτίμηση των επιπτώσεων των καταστροφών λόγω πλημμυρών , με στόχο την ορθολογική διαχείριση των πόρων και την ιεράρχηση των δράσεων πολιτικής προστασίας.
– Την υποστήριξη του έργου των λοιπών επιχειρησιακά εμπλεκομένων φορέων (Π.Σ., ΕΛΑΣ, ΠΝΑ, κ.τ.λ.)
– Την ενημέρωση του Κέντρου Επιχειρήσεων της Δ/νσης Πολιτικής Προστασίας Π.Δ.Ε. και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου Δυτικής Ελλάδας & Ιονίου.
7. Για την υλοποίηση των ανωτέρω δράσεων ο Δήμαρχος Δυτικής Αχαΐας κινητοποιεί δια ΤΟΥ Γραφείου Πολιτικής Προστασίας, του Τμήματος Περιβάλλοντος Πρασίνου και Πολιτικής Προστασίας, της Δνσης Καθαριότητας και Περιβάλλοντοις, το επιχειρησιακά εμπλεκόμενο δυναμικό και τα μέσα πολιτικής προστασίας του Δήμου Δυτικής Αχαΐας, τα οποία έχουν τεθεί σε ετοιμότητα.
8. Μετά την εκδήλωση των πλημμυρικών φαινομένων, ο Δήμαρχος Δυτικής Αχαΐας, εκτιμώντας τις επιπτώσεις όπως αυτές διαμορφώνονται και από νεότερες πληροφορίες που ακολουθούν την εξέλιξη του καταστροφικού φαινομένου και λαμβάνοντας υπόψη και το καταγεγραμμένο ιστορικό εκδήλωσης πλημμυρών της πληγείσας περιοχή , συγκροτεί συνεργεία από υπαλλήλους του Δήμου Δυτικής Αχαΐας (Τεχνικές Υπηρεσίες) προκειμένου να μεταβούν και να προβούν εντός της πληγείσας περιοχής σε έλεγχο καλής λειτουργίας των αντιπλημμυρικών έργων καθώς και σε άμεσο οπτικό έλεγχο λοιπών τεχνικών έργων και εγκαταστάσεων για την διαπίστωση τυχόν βλαβών και εκτίμηση του δυναμικού και των μέσων που απαιτούνται για την άμεση αποκατάσταση της λειτουργίας τους.
9. Ο Δήμαρχος Δυτικής Αχαΐας, σύμφωνα με τις αναφορές που λαμβάνει από την πληγείσα περιοχή και έχοντας υπόψη τυχόν αιτήματα συνδρομής προς υποστήριξη του έργου άλλων φορέων (ΠΣ,ΕΛΑΣ,ΠΝΑ κ.τ.λ.), προβαίνει σε ιεράρχηση των συμβάντων και συγκροτεί κατάλληλα συνεργεία για την άμεση αποκατάσταση της λειτουργίας υποδομών αρμοδιότητάς του των οποίων έχει επηρεαστεί η ομαλή λειτουργία τους ή που υπέστησαν ζημιές όπως :
– Αποκατάσταση βατότητας των αποκλεισμένων οδών αρμοδιότητας Δήμου Δυτικής Αχαΐας με την απομάκρυνση φερτών υλικών και πλημμυρικών υδάτων από το οδόστρωμα και αποκατάσταση της οδικής κυκλοφορίας.
– Καθαρισμός αντιπλημμυρικών έργων αρμοδιότητας Δήμου Δυτικής Αχαΐας από φερτά υλικά λόγω των πλημμυρικών υδάτων , προς αποκατάσταση της λειτουργικότητάς τους.
– Καθαρισμός εντός των πλημμυρισμένων περιοχών των σχαρών των φρεατίων υδατοσυλλογής στις οδούς αρμοδιότητας Δήμου Δυτικής Αχαΐας.
10. Νοείται ότι κατά προτεραιότητα εξετάζονται τα αιτήματα συνδρομής στο έργο διάσωσης και απεγκλωβισμού όπως και η διάνοιξη αποκλεισμένων δρόμων αρμοδιότητας Δήμου Δυτικής Αχαΐας για τη διευκόλυνση της κίνησης των οχημάτων των σωστικών συνεργείων προς και από την πληγείσα περιοχή, τις Νοσοκομειακές μονάδες κ.λ.π.
11. Σε περιπτώσεις που το προσωπικό και τα μέσα του Δήμου Δυτικής Αχαΐας δεν επαρκούν για την άμεση αποκατάσταση των κρίσιμων για την ασφάλεια των κατοίκων ζημιών, ο Δήμαρχος Δυτικής Αχαΐας θα αιτηθεί την συνδρομή της Π.Δ.Ε. , της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου Δυτικής Ελλάδας & Ιονίου ή του Κέντρου Επιχειρήσεων της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας.
12. Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου Δυτικής Αχαΐας (Κ.Ε.Δ.ΔΥ. – Δ.Ε.Υ.Α.) θα προβούν άμεσα σε υγειονομικό έλεγχο λειτουργίας των συστημάτων ύδρευσης στις πληγείσες περιοχές για τη διασφάλιση της ποιότητας του πόσιμου ύδατος
13. Καθ’ όλη τη διάρκεια της κινητοποίησης το Γραφείο Πολιτικής Τμήμα Περιβάλλοντος του Τμήματος Πρασίνου και Πολιτικής Προστασίας (Διεύθυνση Καθαριότητας και Περιβάλλοντος)  του Δήμου Δυτικής Αχαΐας, θα συνεχίζει το έργο της περαιτέρω συλλογής πληροφοριών και εκτίμησης των επιπτώσεων των πλημμυρών εντός διοικητικών ορίων Δήμου Δυτικής Αχαΐας.
14. Με βάση τα νεότερα δεδομένα θα ενημερώνεται σχετικά ο Δήμαρχος Δυτικής Αχαΐας. Η ενημέρωση αυτή έχει ως στόχο την υποστήριξη του Δημάρχου Δυτικής Αχαΐας στην ορθολογική διαχείριση πόρων και στην ιεράρχηση των δράσεων Πολιτικής Προστασίας σε επίπεδο Δήμου Δυτικής Αχαΐας.
15. Σε περίπτωση τοπικής καταστροφής ο Δήμαρχος Δυτικής Αχαΐας θα αιτηθεί από την Π.Δ.Ε. και την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Πελοποννήσου Δυτικής Ελλάδας & Ιονίου την έκδοση απόφασης για την κήρυξη της περιοχής σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης.
16. Ο Δήμαρχος Δυτικής Αχαΐας προς διευκόλυνση του έργου του στην διαχείριση των συνεπειών (αντιμετώπιση – αποκατάσταση) μπορεί για τον συγκεκριμένο σκοπό να οργανώσει Συντονιστικό Κέντρο.
17. Το εν λόγω κέντρο θα λειτουργεί με ευθύνη της Διεύθυνσης Καθαριότητας και Περιβάλλοντος σε ασφαλή χώρο. Στις περιπτώσεις που λόγοι συντονισμού των δράσεων Πολιτικής Προστασίας στη διαχείριση των συνεπειών επιβάλλουν την παρουσία συνδέσμων από άλλου επιχειρησιακά εμπλεκόμενους φορείς, ο Δήμαρχος Δυτικής Αχαΐας δύναται να αιτηθεί την διάθεσή τους.
18. Σε περιπτώσεις εκτεταμένων ζημιών από πλημμύρες είναι δυνατή η πρόσληψη από τον Δήμο προσωπικού ορισμένου χρόνου απασχόλησης για την κάλυψη απρόβλεπτων και επειγουσών αναγκών.
19. Σε περιπτώσεις που απαιτείται η άμεση εκτέλεση έργων για την αντιμετώπιση των καταστροφών λόγω θεομηνιών, όπως οι πλημμύρες , αυτά μπορούν να εκτελεστούν με απευθείας ανάθεση ή διαγωνισμού μεταξύ περιορισμένου αριθμού προσκαλούμενων εργοληπτικών επιχειρήσεων.
20. Τα οχήματα του Δήμου δύναται να κινούνται τις μη εργάσιμες ημέρες και ώρες, καθώς και εκτός της διοικητικής τους περιφέρειας και ζώνη ευθύνης, για την αντιμετώπιση επειγόντων περιστατικών.
21. Ο Δήμαρχος Δυτικής Αχαΐας προβαίνει σε λήψη απόφασης για οργανωμένη απομάκρυνση πολιτών, αν τεκμηριωμένα εκτιμάται ότι η περιοχή τους απειλείται από εξελισσόμενη ή επικείμενη καταστροφή σε συνεργασία με τους κατά τόπους Προέδρους των Τοπικών ή Δημοτικών Κοινοτήτων.
Ο κίνδυνος που διατρέχουν οι πολίτες εξαιτίας πλημμυρών προέρχεται κατά βάση:
α) Από την κατάκλιση κατοικημένων περιοχών από πλημμυρικά ύδατα (παράσυρση από πλημμυρικά ύδατα, ατυχήματα, εγκλωβισμοί, καταρρεύσεις κτιρίων κ.τ.λ.).
β) Από χημικούς ή λοιμογόνους παράγοντες επικίνδυνους για την δημόσια υγεία οι οποίοι παρασύρθηκαν ά αναπτύχθηκαν στα πλημμυρικά ύδατα.
γ) Από επαγόμενα κατολισθητικά φαινόμενα.
Συνεπώς το σκεπτικό όλων των αποφάσεων για την οργανωμένη απομάκρυνση πολιτών εξαιτίας πλημμυρών θα πρέπει να συνδέεται κατά βάση με τους ανωτέρω κινδύνους.
Η δράση για την οργανωμένη απομάκρυνση πολιτών γίνεται μετά από εισήγηση από τις αρμόδιες υπηρεσίες και αν προκύπτουν ζητήματα δημόσιας υγείας από τις κατά τόπους Υγειονομικές Υπηρεσίες, πραγματοποιείται δε μόνο όταν έχει εξασφαλιστεί εγκαίρως η καλή οργάνωση για την ασφαλή υλοποίησή της.
Η δράση της οργανωμένης απομάκρυνσης πολιτών ως μέτρο δρομολογείται για την προληπτική προστασία των πολιτών, έχει χαρακτήρα μη υποχρεωτικό, βασιζόμενη στην ενημέρωσή τους για τον κίνδυνο και τις πιθανές συνέπειες που έχει η παραμονή τους σε χώρο για τον οποίο έχει ληφθεί η απόφαση της απομάκρυνσης. Η εν λόγω σχετική διάταξη δεν έχει εφαρμογή όταν η ασφάλεια και η κατάσταση της υγείας των ατόμων, που ευρίσκονται εντός υποδομών ή εγκαταστάσεων φορέων, τελεί υπό εποπτεία ή κατευθύνεται από ειδικότερες νομοθεσίες και η απομάκρυνσή τους αποτελεί ευθύνη των διοικήσεων (στρατόπεδα, νοσοκομεία κ.λ.π.) Κοινωνικές παροχές και ενισχύσεις στους πληγέντες
Η κοινωνική προστασία στους πολίτες που περιέρχονται σε κατάσταση ανάγκης εξ αιτίας πλημμυρικών φαινομένων υποστηρίζεται άμεσα από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, μέσω των ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού, όταν συντρέχει περίπτωση, για την κάλυψη των πρώτων αναγκών
(διαμονή – διατροφή) και από το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης στη συνέχεια, δια των αρμοδίων Διευθύνσεων Πρόνοιας των Περιφερειακών Ενοτήτων.
Θέματα αποζημιώσεων στη φυτική, ζωική και αλιευτική παραγωγή, καθώς και στο φυτικό, ζωικό, αλιευτικό, πάγιο και έγγειο κεφάλαιο από καταστροφές οι οποίες προκλήθηκαν από χιονοπτώσεις και παγετό ρυθμίζονται με τον Κανονισμό Κρατικών Οικονομικών Ενισχύσεων (ΚΥΑ 281245/2008, ΦΕΚ 628/Β΄/2008), με αρμόδιο φορέα υλοποίησης τον Ε.Λ.Γ.Α.

Ενημέρωση κοινού για τον κίνδυνο πλημμυρικών φαινομένων
Η ενημέρωση του κοινού για τη λήψη μέτρων αυτοπροστασίας από κινδύνους που προέρχονται από πλημμυρικά φαινόμενα, γίνεται σε κεντρικό επίπεδο από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας(Ν3013/2002).