Τοπικά

Δυτική Αχαΐα: Η τουριστική κίνηση και η διαπίστωση – «Δεν ξέρουν οι ξένοι τι έχει να δείξει η περιοχή»

Γράφτηκε από Westcity Team
 
 
 
 

Πλησιάζουμε στην καρδιά της καλοκαιρινής σεζόν, στο διάστημα που η τουριστική κίνηση (πρέπει να) χτυπάει κόκκινο! «Πουλάει», άραγε, ως προορισμός η Δυτική Αχαϊα; Τραβάει τουρισμό; Και τι είδους τουρισμό; Και από πού;

Τα μεγέθη είναι ίδια με τα περσινά, ανοδικά ή καθοδικά; Θα μπορούσαν να ‘ταν, άραγε, και καλύτερα τα πράγματα; Και πώς; Τι πρέπει να γίνει; Πού πρέπει να πέσει περισσότερο βάρος;

Τρεις παράγοντες , ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Γραφείων Δυτικής Ελλάδας Γιώργος Τελώνης , ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Δυτικής Αχαϊας Κώστας Ντεμίρης και ο Αερολιμενάρχης Αράξους Γιώργος Γκουβίτσας αναφέρθηκαν στον εν λόγο ζήτημα :

Ο Κώστας Ντεμίρης, πρόεδρος των ξενοδόχων Δυτικής Αχαϊας, κατέθεσε τις προβλέψεις του για την τουριστική κίνηση και στάθηκε, ξανά, στο τι πρέπει να γίνει για να μάθουν τη Δυτική Αχαϊα σ’ όλη την Ευρώπη.

«Θα πάμε καλά, πιστεύω και εύχομαι. Αυτό προκύπτει και από τα μέχρι τώρα στοιχεία που έχουμε. Όχι, όμως, όπως πέρυσι. Ισως είμαστε λιγάκι πεσμένοι σε σχέση με την περσινή σεζόν, αλλά σε γενικές γραμμές θα ‘ναι μια καλή χρονιά από τουριστικής πλευράς για την περιοχή».

-«Δυστυχώς για μας, αγορές γειτονικών χωρών έχουν ανοίξει πολύ τα τελευταία χρόνια και τραβάνε πολύ κόσμο, έχοντας ως όπλο τις τιμές που δίνουν. Τουρκία, Αίγυπτος, Τυνησία. Εχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν πολύ ελκυστικά, χαμηλού κόστους, πακέτα, τα οποία εμείς δεν μπορούμε ν’ ακολουθήσουμε, λόγω ΦΠΑ, λόγω φορολογίας. Αν θέλεις να είσαι ανταγωνιστικός στο τουριστικό προϊόν, πρέπει να προσφέρεις και ανταγωνιστικές τιμές. Κι εμείς δεν μπορούμε».

-«Οσον αφορά την ταυτότητα των τουριστών που περιμένουμε, στον οδικό τουρισμό, η συντριπτική πλειοψηφία αφορά Γερμανούς, Αυστριακούς, Ελβετούς, Ολλανδούς, Γάλλους, Ιταλούς, τους οποίους εξυπηρετεί το λιμάνι της Πάτρας, ερχόμενοι από Ιταλία. Στον αεροπορικό τουρισμό, το πιο μεγάλο κομμάτι αφορά τουρίστες από χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, αλλά και Γάλλους και Αγγλους».

-«Και φέτος, είμαι αναγκασμένος, δυστυχώς, να γκρινιάξω πάλι… Πρέπει, με επικεφαλής την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, να δούμε πολύ πιο σοβαρά και οργανωμένα το κομμάτι του τουρισμού της Αχαϊας και της Δυτικής Αχαϊας. Εχουμε πολλά πράγματα να δείξουμε, αλλά δεν τα δείχνουμε, δεν τα ξέρουν οι ξένοι. Ο κ. Καρπέτας προσπάθησε, βοήθησε στο ν’ αλλάξει το κλίμα, έγιναν παραπάνω πράγματα, αλλά ακόμα υστερούμε».

-«Θα πω ένα παράδειγμα ενδεικτικά. Είχα πάει πριν λίγο καιρό σε μια τουριστική έκθεση στην Ουτρέχτη και με μεγάλη λύπη μου άκουσα έναν υπεύθυνο ενός μεγάλου τουριστικού γραφείου της Ολλανδίας, το οποίο κλείνει γκρουπ για όλη την Ευρώπη, να μου λέει ότι δεν έχει ιδέα από Αχαϊα. Είχαμε μπροστά μας έναν χάρτη της Ελλάδας και έβαλε ο ίδιος το χέρι του στο σημείο του χάρτη που ήταν η Αχαϊα και μου είπε «για εδώ δεν έχουμε καμία ενημέρωση. Δεν ξέρουμε τι υπάρχει»!

-«Μόνο ένας τρόπος για να ανατρέψουμε την κατάσταση: να δράσουμε, κι εμείς και η Περιφέρειά μας και όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, οργανωμένα, στοχευμένα και κυρίως με διάρκεια. Δεν πετυχαίνουμε τίποτα πηγαίνοντας σε 4-5 εκθέσεις το χρόνο. Πρέπει να πηγαίνουμε σε 15-20 εκθέσεις και να παρουσιάζουμε έναν πλήρη οδηγό για την περιοχή μας. Να εστιάσουμε σε συγκεκριμένα κομμάτια και εκεί να ρίξουμε το βάρος μας».

Ο Γιώργος Τελώνης, με την ιδιότητα του προέδρου του Συνδέσμου Τουριστικών Γραφείων Δυτικής Ελλάδας, κατέθεσε το στίγμα του για το θερινό τουριστικό αποτύπωμα στην περιοχή, ενώ αποκάλυψε πώς και γιατί οι Παράκτιοι Αγώνες μπορούν να αποδειχθούν πολύτιμοι και για τη Δυτική Αχαϊα:

«Πράγματι, αν θελήσουμε να δούμε ολόκληρο το κάδρο του τουρισμού στην Ελλάδα, πιθανότατα τα μεγέθη θα είναι πεσμένα σε σχέση με πέρυσι, κυρίως λόγω επανάκαμψης της Τουρκίας και χωρών της βόρειας Αφρικής στον τουριστικό χάρτη, κάτι που επηρεάζει τη χώρα μας. Εκτός αυτού, είναι σε πλήρη εξέλιξη και μια γενικευμένη επιβράδυνση του παγκόσμιου ρυθμού ανάπτυξης, κομμάτι του οποίου είναι και ο ευρωπαϊκός τουρισμός. Κατά συνέπεια, οι μεγαλύτερες δεξαμενές αγορών για τον ελληνικό τουρισμό δεν θα έχουν το βάθος και το εύρος που είχαν».

«Πάμε τώρα να εστιάσουμε στην περιοχή μας, και στην Αχαϊα γενικότερα και στη Δυτική Αχαϊα ειδικότερα. Εδώ τα πράγματα είναι καλύτερα και η εξήγηση είναι, εκτιμώ, απλή: δεν εξαρτόμαστε σε μεγάλο βαθμό από τις αγορές στις οποίες αναφέρθηκα πριν. Η αλήθεια είναι ότι ποτέ δεν είχαμε καταφέρει να αποκτήσουμε σημαντικό μερίδιο σ’ αυτές τις αγορές. Αρα, η όποια κόπωση εμφανιστεί γενικότερα στο τουριστικό σώμα, δεν πρόκειται να μας επηρεάσει ιδιαίτερα. Ισως δε να περάσει και σχεδόν απαρατήρητη».

«Και θα σας εξηγήσω το λόγο: οι τιμές της ξενοδοχειακής αγοράς στην Αχαϊα και στη Δυτική Αχαϊα παρέμειναν στα ίδια ελκυστικά επίπεδα με τα προηγούμενα χρόνια. Μολονότι, λοιπόν, τώρα μπαίνουμε στην καρδιά της θερινής περιόδου, εγώ εκτιμώ ότι μπορεί να πάμε και καλύτερα από πέρυσι. Κρατήθηκαν οι τιμές στα ίδια επίπεδα, αυξήθηκε σε αρκετά σημεία της περιοχής η διαθεσιμότητα δωματίων, πολλλαπλασιάζεται ραγδαία ο θεσμός της οικονομίας διαμοιρασμού, κυρίως με άξονα τις ενοικιάσεις διαμερισμάτων και κατοικιών μέσω Airbnb. Ομως αυτό που μου δημιουργεί την πεποίθηση ότι στη χειρότερη περίπτωση θα κρατήσουμε τα κεκτημένα είναι αφενός οι νέες ευρωπαϊκές τουριστικές αγορές που έχουμε για πρώτη χρονιά φέτος προσεγγίσει, και οι οποίες ταιριάζουν πιο πολύ στα στάνταρς μας και θα δώσουν θετικό πρόσημο, αφετέρου οι σύντομες και ασφαλείς πλέον οδικές προσβάσεις που ανοίγουν ορθάνοιχτα στην περιοχή μας τις μεγάλες δεξαμενές της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και των βόρειων συνόρων μας».

-«Κράτησα για το τέλος κάτι πολύ σημαντικό: πρέπει να αξιοποιήσουμε στο μέγιστο δυνατό βαθμό το κεφάλαιο που λέγεται Παράκτιοι Μεσογειακοί Αγώνες: να δείξουμε στους ανθρώπους που θα είναι εδώ για σχεδόν ένα μήνα, αθλητές, παράγοντες, συνοδούς, φιλοξενούμενους, θεατές, οργανωτές, τι μπορεί να προσφέρει η Αχαϊα, η Δυτική Αχαϊα, η Δυτική Ελλάδα. Να βρούμε τρόπο να τους φέρουμε πάλι εδώ το επόμενο ή το μεθεπόμενο καλοκαίρι ή να τους κάνουμε διαφημιστές της περιοχής μας στις χώρες τους. Στο δικό μου μυαλό τριγυρίζει συνεχώς το πώς θα καταφέρουμε, ως Περιφέρεια, να ψαλιδίσουμε σιγά-σιγά την απόστασή μας από το επίπεδο 4 και από το επίπεδο 3 στον τουριστικό χάρτη. Δεν μας ταιριάζει το επίπεδο 5. Δεν μας αξίζει».

Ο αερολιμενάρχης Αράξου Γκουβίτσας έδωσε και αυτός το στίγμα του για την τουριστική σοδειά της φετινής θερινής σεζόν:

«Θα υπάρξει μια πτώση σε σχέση με την περσινή αντίστοιχη σεζόν, αλλά σχετικά μικρή πτώση. Αν καταφέρουμε και κρατήσουμε τα κεκτημένα, δηλαδή κινηθούμε κοντά στα περσινά στάνταρς, νομίζω πως θα πρέπει να είμαστε πολύ ευχαριστημένοι. Μην ξεχνάτε πως ο ανταγωνισμός έχει μεγαλώσει πολύ. Οι αγορές της Τουρκίας, κυρίως αυτές, αλλά και της Τυνησίας και της Αιγύπτου, έχουν κερδίσει ένα μεγάλο μερίδιο. Με βάση τα στοιχεία που έχουμε ως τώρα για τις αφίξεις στο πρώτο μέρος του καλοκαιριού, υπάρχει αρκετός κόσμος από Ρωσία, Ουκρανία, Λετονία, Λευκορωσία, Πολωνία, Σλοβακία, Λιθουανία, αλλά και ένα κομμάτι Γερμανών, Γάλλων, Ιταλών».

Άρθρο του Χρήστου Βεργαναλάκη για την εφημερίδα Πελοπόννησος