Τοπικά

Ο Κωνσταντίνος Καρπέτας μιλά στο westcity.gr

Κωνσταντίνος Καρπέτας
Γράφτηκε από Westcity Team
 
 
 
 

«Ετοιμάζουμε το νέο πρόγραμμα τουριστικής προβολής για την περίοδο 2017- 2018»

Ο Κωνσταντίνος Καρπέτας μιλά στο westcity.gr , σε μία συνέντευξη στην Άντυ Μαγνησαλή.  «Είμαστε πλέον σε πολύ στενή συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού για συντονισμό των δράσεων μας, αλλά και για διεκδίκηση περισσοτέρων έργων και εκδηλώσεων, που θα μπορούσαν να γίνουν στη Δυτική Ελλάδα, δήλωσε στο “westcity.gr” ο Αντιπεριφερειάρχης Περιφερειακής Ανάπτυξης & Επιχειρηματικότητας Κωνσταντίνος Καρπέτας τονίζοντας ότι τα φετινά μηνύματα για τον τουρισμό είναι θετικά. Επίσης, ο κ. Καρπέτας σχετικά με την επιχειρηματικότητα ανέφερε ότι στόχος είναι η παραγωγική ανασυγκρότηση.

1. Γνωρίζουμε ότι η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας βρίσκεται σε διαρκή συνεργασία με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων. Ποια είναι τα επόμενα βήματά σας για να στηριχθεί ο τουρισμός;

Κωνσταντίνος Καρπέτας :  Πράγματι η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας έχει ξεκινήσει από το Σεπτέμβριο του 2016 μια συνεργασία με το ΣΕΤΕ προκειμένου να αποκτήσει εκείνο το υλικό τουριστικής προβολής το οποίο μας είναι απαραίτητο προκειμένου να μπορέσουμε να προωθήσουμε σωστά τα πλεονεκτήματα της περιοχής μας στους χρήστες και φορείς του τουρισμού.

Αυτή λοιπόν η συνεργασία μας επέτρεψε, καταρχήν να αποτυπώσουμε, μέσω μελέτης, την τρέχουσα κατάσταση της ΠΔΕ όσον αφορά τον τουρισμό, και κατόπιν να διαμορφώσουμε εκείνη την ανταγωνιστική ταυτότητα της περιοχής μας, που θα μας επιτρέψει να προσελκύσουμε πολύ περισσότερους επισκέπτες αφού πλέον θα μπορούμε να εργαστούμε πιο στοχευμένα.

Ταυτόχρονα, έχουμε πλέον αποκτήσει μια πλειάδα νέων σύγχρονων εργαλείων τουριστικής προβολής με τις τελευταίες προδιαγραφές μάρκετινγκ, φωτογραφίες υψηλής ποιότητας και ευκρίνειας, διαφημιστικά βίντεο, παρουσία στα socialmedia, και τέλος, δημιουργία σύγχρονου website αμιγώς τουριστικής προβολής.

Αποκτώντας συνεπώς τα παραπάνω εργαλεία τουριστικής προβολής που σας ανέφερα, μέσω του νεοϊδρυθέντος Τμήματος Σχεδιασμού Τουριστικής Στρατηγικής, ετοιμάζουμε το νέο πρόγραμμα τουριστικής προβολής για την περίοδο 2017- 2018 όπου τα κύρια χαρακτηριστικά του θα είναι οι στοχευμένες παρουσίες και δράσεις σε διεθνείς εκθέσεις- κλειδιά για τον τουρισμό της Δυτικής Ελλάδας, ενώ η καινοτομία του προγράμματος αυτού θα βρίσκεται στο γεγονός ότι ζητήσαμε τη συνεργασία των Επιμελητηρίων Αχαΐας, Ηλείας και Αιτωλοακαρνανίας ώστε η παρουσία μας σε κάθε έκθεση να συνοδεύεται και από ένα μεγάλο event εκεί.

Συνολικά, διαθέτουμε πλέον όλα εκείνα τα στοιχεία ώστε η παρουσία μας στις διεθνείς εκθέσεις να μην υστερεί σε τίποτα από τις υπόλοιπες περιφέρειες της χώρας μας. Επιπρόσθετα, είμαστε πλέον σε πολύ στενή συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού για συντονισμό των δράσεων μας, αλλά και για διεκδίκηση περισσοτέρων έργων και εκδηλώσεων, όπως π.χ. διεθνή συνέδρια και άλλα αθλητικά και πολιτιστικά γεγονότα, που θα μπορούσαν να γίνουν στη Δυτική Ελλάδα.

2. Ποια είναι τα πρώτα μηνύματα για τη θερινή τουριστική κινητικότητα στη Δυτική Ελλάδα και ειδικότερα την Αχαΐα;

K.K.: Τα μηνύματα που έχουμε μέχρι στιγμής για το φετινό καλοκαίρι είναι πολύ θετικά, όπως άλλωστε συμβαίνει και για το σύνολο της χώρας. Αυτό προκύπτει τόσο από την ενημέρωση που είχαμε στις διάφορες διεθνείς εκθέσεις τουρισμού που συμμετείχαμε όσο και από το Υπουργείο Τουρισμού.

Επιπρόσθετα, τα πρώτα στοιχεία από το αεροδρόμιο του Άραξου επιβεβαιώνουν τις πληροφορίες αυτές αφού ο αριθμός των τουριστών που θα καταφθάσουν στη Δυτική Ελλάδα μέσω αυτής της πύλης εισόδου θα είναι αυξημένος σε σχέση με πέρυσι. Αλλά και στο Κατάκολο θα έχουμε αύξηση των κρουαζιερόπλοιων που θα αφιχθούν φέτος σε σχέση με πέρυσι, ενώ το σημαντικό στοιχείο σε αυτή την περίπτωση βρίσκεται στο γεγονός ότι νέα κρουαζιερόπλοια θα προσεγγίσουν το λιμάνι για πρώτη φορά.

Ταυτόχρονα, δεν πρέπει να ξεχνάμε και το λιμάνι της Πάτρας με την ακτοπλοϊκή σύνδεση προς και από την Ιταλία που επίσης αναμένεται να έχει θετικό πρόσημο. Τα στοιχεία αυτά που σας παραθέτω, σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση των δύο κύριων οδικών αξόνων που διασχίζουν τη Δυτική Ελλάδα, δηλαδή της Ιονίας και Ολυμπίας Οδού, που θα επιτρέψουν και σε όλους τους χρήστες τουριστικών προϊόντων, να έχουν ασφαλή, γρήγορη και οικονομική προσέγγιση προς την περιοχή μας, μας οδηγούν στο ασφαλές συμπέρασμα, ότι η φετινή χρονιά αναμένεται να είναι πολύ καλή για τους επαγγελματίες του κλάδου που δραστηριοποιούνται στην περιοχή μας.

3. Ενημερώστε μας για την επανεκκίνηση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Πάτρας με την Σάμη και την Ιθάκη, μιας κρίσιμης τουριστικής γραμμής για την ανάπτυξη και των δύο περιοχών…

K.K.: Κάθε νέα σύνδεση, είτε είναι αεροπορική, είτε οδική είτε ακτοπλοϊκή είναι βέβαιο ότι συμβάλει θετικά στην ανάπτυξη μιας περιοχής. Ο θετικός αυτός αντίκτυπος είναι πολύ μεγαλύτερος όταν πλέον μιλάμε για τη σύνδεση της Πάτρας με τα Ιόνια νησιά με δύο από τα ωραιότερα νησιά μας, την Κεφαλονιά και την Ιθάκη. Η συγκεκριμένη ακτοπλοϊκή σύνδεση είναι μία γραμμή με μεγάλη και “ταλαιπωρημένη” ιστορία. Ο πρώτος ανοικτός δημόσιος διαγωνισμός δεν έφερε κάποιο αποτέλεσμα, αλλά ούτε και ο δεύτερος καρποφόρησε.

Ελπίζω ότι το αποτέλεσμα της ανόδου του τουριστικού ρεύματος που σας περιέγραψα παραπάνω, θα βοηθήσει στην επανεκκίνηση της γραμμής, αφού πλέον δημιουργούνται οι συνθήκες οικονομικής βιωσιμότητας της.

4. Πολλοί επιχειρηματίες της Αχαΐας τονίζουν ότι η καθυστέρηση έναρξης των εργασιών του αυτοκινητοδρόμου της Πατρών Πύργου και κατ’ επέκταση υλοποίησης του έργου συμβάλει αρνητικά στην τουριστική ανάπτυξη. Τι απαντάτε;

K.K.: Σίγουρα η μεγάλη καθυστέρηση που παρατηρούμε στο συγκεκριμένο έργο δεν είναι θετική. Από την άλλη πλευρά δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε το γεγονός ότι πλέον έχουν δρομολογηθεί, και σε πολλές περιπτώσεις έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες δημοπράτησης για συγκεκριμένα τμήματα του έργου. Για εμάς όμως Ολυμπία οδός χωρίς την Αρχαία Ολυμπία δεν είναι Ολυμπία οδός. Η Ολυμπία θα ολοκληρωθεί μόνο όταν φθάσει στην Τσακώνα.

Όλα αυτά τα χρόνια έχουμε μάθει να ζούμε με αυτή την εκκρεμότητα, η οποία, δυστυχώς, δεν βοηθάει και στο τομέα της τουριστικής ανάπτυξης, στο να καταφέρουμε να παρουσιάσουμε ένα ολοκληρωμένο ανταγωνιστικό και ποικίλο τουριστικό προϊόν.

5. Αυτή τη στιγμή «τρέχουν» προγράμματα στήριξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων;

K.K.: H Ελληνική οικονομία βρίσκεται χρόνια τώρα στην δίνη μιας βίαιης δημοσιονομικής/εισοδηματικής λιτότητας και απομόχλευσης στο αναπτυξιακό μοντέλο της που έχει προκαλέσει τον οικονομικό και κοινωνικό στραγγαλισμό της Ελληνικής κοινωνίας. Η ελληνική επιχειρηματικότητα καλείται να παίξει ένα σημαντικό ρόλο. Να γίνει ο μοχλός της πραγματικής ανάπτυξης. Μια επιχειρηματικότητα που πρέπει να προτάξει τον καινοτομικό και εξωστρεφή χαρακτήρα της.

Σε όλη την περίοδο μεταπολίτευσης το μοντέλο ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας στηρίχθηκε στην στρεβλή ανάπτυξη σε όρους ενεργούς ζήτησης και κυρίως ενεργούς ζήτησης που ικανοποιείται από την μη διεθνώς ανταγωνιστικά μας προϊόντα. Απαιτούνται πλέον «διαρθρωτικές» λύσεις με μετασχηματισμούς και μεταρρυθμίσεις που να αντιμετωπίζουν το δομικό-παραγωγικό πρόβλημα.

Οραματική θέση της Δυτικής Ελλάδας είναι η παραγωγική ανασυγκρότηση της αναδιατάσσοντας τις τοπικές παραγωγικές δυνάμεις προς την κατεύθυνση της δημιουργίας προϊόντων διεθνώς ανταγωνιστικών αξιοποιώντας τας συγκριτικά πλεονεκτήματα της κάθε περιοχής. Πάνω σε αυτή την πυξίδα σχεδιάζονται τα προγράμματα επιχειρηματικότητας της νέας προγραμματικής περιόδου που αξιοποιούν έμπειρες και εγγενείς δυνάμεις της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας. Δυνάμεις και προσωπικό με μεγάλη πείρα. Η επιλογή αυτή προσθέτει αξία και αξιοποιεί πλήρως στελεχιακό δυναμικό μας.

Μέσω του παραπάνω σχεδιασμού θα δρομολογηθούν προγράμματα για την στήριξη υφιστάμενων, νέων και υπό σύσταση επιχειρήσεων με προτεραιότητα δραστηριότητες και κλάδους που συμβάλλουν στην παραγωγική ανασυγκρότηση αλλά και άλλους κλάδους που συμμετέχουν στην διεύρυνση της περιφερειακής προστιθέμενης αξίας. Ενδεικτικά αναφέρονται δράσεις για την ενίσχυση της εξωστρέφειας και διεθνοποίησης των επιχειρήσεων της Δυτικής Ελλάδας, την καινοτομία, τις αλυσίδες αξίας, τις δημιουργικές βιομηχανίες, την παραγωγική ανασυγκρότηση με έμφαση την ευελιξία και αλλαγή παραγωγικού μεγέθους. Οι δράσεις αυτές αναμένεται να προκηρύσσονται σταδιακά από την ΠΔΕ από το β εξάμηνο του 2017 και ολόκληρο το 2018.

Παράλληλα επιδιώκεται η δυναμική αξιοποίηση του επενδυτικού νόμου 4399/2016, αφού το αρμόδιο Υπουργείο έχει επιταχύνει τις ενέργειες ενεργοποίησής του και επιδιώκεται στα πλαίσια του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας τόσο της ΠΔΕ όσο και του Περιφερειακού Ταμείου Δυτικής Ελλάδας και η αξιοποίηση πρόσθετων επιστρεπτέων χρηματοδοτικών εργαλείων πέρα των διασφαλισμένων πόρων για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας ύψους 65 εκατομμυρίων ευρώ μέσω κρατικών ενισχύσεων.

Επίσης σε εθνικό επίπεδο (άρα και στην Δυτική Ελλάδα) «τρέχουν» προγράμματα ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας από το Επιχειρησιακό πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητα Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία. Πρόσφατα δημοσιοποιήθηκε η πρόσκληση «Ενίσχυση της αυτοαπασχόλησης πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (Β Κύκλος)» που αφορά υποστήριξη πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ανέργων, μισθωτών και αυτοαπασχολούμενων, για την έναρξη/υποστήριξη της άσκησης επαγγελματικής δραστηριότητας συναφούς με την ειδικότητά τους σε αυτοτελή επαγγελματικό χώρο.

Επιδίωξη του προγράμματος είναι η ενίσχυση της αυτοαπασχόλησης των πτυχιούχων και η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Τέλος, σύμφωνα με το αρμόδιο Υπουργείο, προγραμματίζεται η προκήρυξη και άλλων στοχευμένων προγραμμάτων για την καινοτομία, το εμπόριο, τον τουρισμό (Πρόγραμμα Ενίσχυσης της Ίδρυσης και λειτουργίας Μικρομεσαίων Τουριστικών Επιχειρήσεων) την νεοφυή Επιχειρηματικότητα, την Αναβάθμιση πολύ μικρών & μικρών υφιστάμενων επιχειρήσεων με την ανάπτυξη των ικανοτήτων τους στις νέες αγορές κ.α.

6. Θα δοθούν περισσότερα κίνητρα σε επιχειρηματίες να αναπτυχθούν – ενισχυθούν;

K.K.: Όπως σας εξήγησα παραπάνω η οραματική μας πολιτική για την παραγωγική ανασυγκρότηση απαιτούν και κρίσιμες θεσμικές παρεμβάσεις που στοχεύουν προπάντων στη διαμόρφωση ενός οικονομικού περιβάλλοντος που θα ευνοεί και θα ενθαρρύνει τη δημιουργία και ανάπτυξη δυναμικών και κοινωνικά υπεύθυνων μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων. Αυτό προϋποθέτει και διεκδικούμε καθημερινά από την κυβέρνηση :

  1. Λιγότερο και σαφέστερο θεσμικό πλαίσιο. Λιγότερη πολυνομία και περισσότερη θεσμική θωράκιση
  2. Ταχύτητα απονομής δικαιοσύνης και υποθέσεων διοικητικού χαρακτήρα
  3. Οριστική λειτουργία κτηματολογίου δασολογίου
  4. Προσυμφωνημένο φορολογικό πλαίσιο λειτουργίας των επιχειρήσεων για την επόμενη τριετία
  5. Διαφανές πλαίσιο λειτουργίας ιδιωτικού τομέα με λιγότερη γραφειοκρατία και ταχύτητα διεκπεραίωσης των διοικητικών υποθέσεων

Τα παραπάνω είναι η αναγκαία συνθήκη για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας. Η ικανή όμως συνθήκη είναι η κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων, σε συνθήκες αδυναμίας τραπεζικού δανεισμού, με κατάλληλα σχεδιασμένα χρηματοοικονομικά εργαλεία. Πέρα από τις προσκλήσεις επιχειρηματικότητας του νέου ΕΣΠΑ (Περιφερειακού και τομεακού), αξιοποιούμε για το σκοπό αυτό νέα εργαλεία.

Ξεχωρίζει και προτείνεται η αξιοποίηση της πλατφόρμας του νέου Ταμείου Συμμετοχών (FundofFunds), που υλοποιείται από το Υπουργείο Ανάπτυξης σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων (EIF). Η πλατφόρμα θα συγκεντρώνει κεφάλαια από διαφορετικές πηγές, δημόσιες και ιδιωτικές, και θα τα κατευθύνει σε νεοφυείς ή υφιστάμενες επιχειρήσεις, ιδιαίτερα στον τομέα των νέων τεχνολογιών και της έρευνας, με την αποδοτική μορφή της συμμετοχής στη μετοχική τους σύνθεση. Επίσης δημιουργήθηκαν και ήδη δρομολογούνται οι διαδικασίες ενεργοποίησής τους δύο ταμεία:

• το Ταμείο Επιχειρηματικότητας ΙΙ
• το Εξοικονομώ ΙΙ,

ενώ σχεδιάζονται άλλα δύο ταμεία υποδομών – ενεργειακής εξοικονόμησης και μικροπιστώσεων. Στην ίδια φιλοσοφία αξιολογείται (χρηματοοικονομική και κοινωνική αξιολόγηση) η σύσταση και λειτουργία περιφερειακού ταμείου που θα μπορεί να συγκεντρώνει πόρους από την Ε.Ε. αλλά και από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Στόχος αυτών των εργαλείων είναι η μεγαλύτερη δυνατή μόχλευση των δημόσιων πόρων, ώστε να μεγιστοποιούνται τα συνολικά κεφάλαια που θα κινητοποιηθούν στην πραγματική οικονομία.

Όλα τα παραπάνω συμπληρώνουν το πλέγμα των «παραπάνω» κινήτρων που θα δοθούν στην επιχειρηματικότητα. Μην ξεχνάμε ότι ο χάρτης κρατικών ενισχύσεων για την χώρα μας είναι συγκεκριμένος, άρα και για την Δυτική Ελλάδα η μέση σταθμική κρατική ενίσχυση δεν μπορεί να ξεπεράσει το 55% για τις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις.

Να υπογραμμίσουμε ότι η αξιολόγηση των αντίστοιχων παρεμβάσεων επιχειρηματικότητας στα προηγούμενα πλαίσια στήριξης έδειξαν ότι η δυναμική των πόρων μέσω κρατικών ενισχύσεων, αν δεν είναι στοχευμένη, είναι περιορισμένη και δεν διασφαλίζεται η πολλαπλασιαστική τους επίδραση.

Στην κρίσιμη αναπτυξιακή καμπή κάθε πόρος πρέπει να πηγαίνει στον κατάλληλο αποδέκτη που θα προσδίδει προστιθέμενη αξία (περιφερειακή προστιθέμενη αξία) αλλά και σε όρους κοινωνικού πλεονάσματος.