Like

Γλωσσική Καθυστέρηση – Τι είναι και πως θα την αναγνωρίσει ο γονιός

Άρθρο της Σπυριδούλας Σαμαντά  – Λογοθεραπεύτρια – Υπεύθυνη Κέντρου Ειδικών Θεραπειών “το Α & το Ω”  , Κ. Αχαΐα

Συχνά ακούμε από τους γονείς: «Το παιδί μου είναι 2 χρονών και δεν λέει πολλές λέξεις», «  Πολλές φορές στο σπίτι δεν καταλαβαίνουμε τι λέει», « Επικοινωνεί μόνο με νοήματα», «Είναι 3 ετών και συχνά δεν κατανοεί τι του λέμε». Ποια είναι τα σημεία εκείνα που θα οδηγήσουν το γονιό να ζητήσει τη βοήθεια ενός λογοθεραπευτή;

Αν το παιδί είναι κοντά στα 3 έτη και παρατηρούμε ότι :

  • Επικοινωνεί μόνο με νοήματα, δείχνοντας αυτό που θέλει
  • Έχει περιορισμένο λεξιλόγιο των 10-15 λέξεων και χρησιμοποιεί μόνο λέξεις όπως «μαμά, μπαμπά, νερό, μαμ, γιαγιά, παππού» ή μιλά «μωρουδίστικα»
  • Ο λόγος του δεν είναι κατανοητός από τρίτους
  • Έχει δυσκολία να πει το όνομά του και την ηλικία του
  • Δεν απαντά σε ερωτήσεις τύπου «ναι-όχι» (θέλεις νερό, πεινάς)
  • Δυσκολεύεται να μιμηθεί λέξεις  που του λέμε
  • Δεν χρησιμοποιεί φράσεις ή μικρές προτάσεις (θέλω νερό, μαμά πάμε βόλτα)
  • Δεν χρησιμοποιεί αντωνυμίες ( εγώ, αυτό) ή πληθυντικό αριθμό ( κούνιες, καραμέλες)
  • Δυσκολεύεται να ακολουθήσει απλές εντολές ( δώσε μου το ποτήρι, πήγαινε εκεί)
  • Δεν μπορεί να περιμένει τη σειρά του κατά τη διάρκεια ενός παιχνιδιού
  • Δυσκολεύεται να αντιληφθεί τις έννοιες «δικό μου, δικό σου»
  • Δεν μπορεί να ονομάσει βασικές κατηγορίες όπως ρούχα,  φρούτα,  παιχνίδια, αντικείμενα, μέρη του σώματος,  ζώα, χρώματα  παρόλο που σαν έννοιες μπορεί να τα γνωρίζει.
  • Γενικότερα στην έκφραση και στην κατανόηση είναι πιο πίσω σε σχέση με άλλα παιδιά της ηλικίας του.

Μεγάλη σημασία έχει η έγκαιρη διάγνωση της διαταραχής, (έως τους 30 μήνες) καθώς όσο πιο νωρίς εντοπιστεί τόσο καλύτερη είναι και η πρόγνωση της. Καλό είναι το θεραπευτικό πρόγραμμα να ξεκινά στην ηλικία των 2-4 ετών (πρώιμη παρέμβαση). Σε αυτή την ηλικία τα ερεθίσματα που δέχεται το παιδί αφομοιώνονται πολύ καλύτερα εξαιτίας της πλαστικότητας του εγκεφάλου.

Η καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου επιφέρει συνέπειες και στην σχολική ετοιμότητα των νηπίων και στην μετέπειτα σχολική τους επίδοση. Τα παιδιά που δεν εντοπίζονται έγκαιρα και δεν παρακολουθούν θεραπευτικό πρόγραμμα σε πρώιμη ηλικία (προσχολική ηλικία) συνεχίζουν να εμφανίζουν χρόνια προβλήματα στην μάθηση , στην κοινωνική ένταξη και κατά συνέπεια στην αυτοεκτίμησή τους.

Πληροφορίες

Μοιράσου το !

Τελευταία Άρθρα

Ο Εθνικός Σαγεΐκων επιστρέφει δριμύτερος

Ο Εθνικός Σαγεΐκων θα επιστρέψει από τη νέα σεζόν στις αγωνιστικές επάλξεις.  Μία ιστορική ομάδα με 5 πρωταθλήματα Α΄κατηγορίας και ουκ ολίγες παρουσίες σε… Διάβασε περισσότερα

4 Μαΐου 2024

Πάτρα: Έχασε την μάχη ο 25χρονος Δημήτρης Τσελιμέκης, θύμα τροχαίου

Δυστυχώς δεν τα κατάφερε και έφυγε από τη ζωή, μετά από νοσηλεία λίγων ημερών από το πρωί του Σαββάτου του… Διάβασε περισσότερα

4 Μαΐου 2024

Ποδοσφαιρικός αγώνας παλαιμάχων Δυτικής Αχαΐας

Ποδοσφαιρικός αγώνας παλαιμάχων Δυτικής Αχαΐας πραγματοποιήθηκε σήμερα στο νέο γήπεδο του Κρίνου, με πρωτοβουλία του Δήμου Δυτικής Αχαΐας. Ένας αγώνας… Διάβασε περισσότερα

3 Μαΐου 2024

Με τι καιρό θα σουβλίσουμε αρνί στην Αχαΐα

"Ο Απρίλιος τελείωσε ως ο θερμότερος και ως ένας από τους πιο άνομβρους των τελευταίων τουλάχιστον 15 ετών, με την… Διάβασε περισσότερα

3 Μαΐου 2024

Άγιο Φως 2024: Με ειδική πτήση φέτος στην Ελλάδα

Με προγραμματισμένες αλλά και έκτακτες, ειδικές, πτήσεις θα ταξιδέψει για ακόμη μια χρονιά το Άγιο Φως από την Αθήνα σε… Διάβασε περισσότερα

3 Μαΐου 2024

This website uses cookies.