Like

Γλωσσική Καθυστέρηση – Τι είναι και πως θα την αναγνωρίσει ο γονιός

Γράφτηκε από Westcity Team
     

Άρθρο της Σπυριδούλας Σαμαντά  – Λογοθεραπεύτρια – Υπεύθυνη Κέντρου Ειδικών Θεραπειών “το Α & το Ω”  , Κ. Αχαΐα

Συχνά ακούμε από τους γονείς: «Το παιδί μου είναι 2 χρονών και δεν λέει πολλές λέξεις», «  Πολλές φορές στο σπίτι δεν καταλαβαίνουμε τι λέει», « Επικοινωνεί μόνο με νοήματα», «Είναι 3 ετών και συχνά δεν κατανοεί τι του λέμε». Ποια είναι τα σημεία εκείνα που θα οδηγήσουν το γονιό να ζητήσει τη βοήθεια ενός λογοθεραπευτή;

Αν το παιδί είναι κοντά στα 3 έτη και παρατηρούμε ότι :

  • Επικοινωνεί μόνο με νοήματα, δείχνοντας αυτό που θέλει
  • Έχει περιορισμένο λεξιλόγιο των 10-15 λέξεων και χρησιμοποιεί μόνο λέξεις όπως «μαμά, μπαμπά, νερό, μαμ, γιαγιά, παππού» ή μιλά «μωρουδίστικα»
  • Ο λόγος του δεν είναι κατανοητός από τρίτους
  • Έχει δυσκολία να πει το όνομά του και την ηλικία του
  • Δεν απαντά σε ερωτήσεις τύπου «ναι-όχι» (θέλεις νερό, πεινάς)
  • Δυσκολεύεται να μιμηθεί λέξεις  που του λέμε
  • Δεν χρησιμοποιεί φράσεις ή μικρές προτάσεις (θέλω νερό, μαμά πάμε βόλτα)
  • Δεν χρησιμοποιεί αντωνυμίες ( εγώ, αυτό) ή πληθυντικό αριθμό ( κούνιες, καραμέλες)
  • Δυσκολεύεται να ακολουθήσει απλές εντολές ( δώσε μου το ποτήρι, πήγαινε εκεί)
  • Δεν μπορεί να περιμένει τη σειρά του κατά τη διάρκεια ενός παιχνιδιού
  • Δυσκολεύεται να αντιληφθεί τις έννοιες «δικό μου, δικό σου»
  • Δεν μπορεί να ονομάσει βασικές κατηγορίες όπως ρούχα,  φρούτα,  παιχνίδια, αντικείμενα, μέρη του σώματος,  ζώα, χρώματα  παρόλο που σαν έννοιες μπορεί να τα γνωρίζει.
  • Γενικότερα στην έκφραση και στην κατανόηση είναι πιο πίσω σε σχέση με άλλα παιδιά της ηλικίας του.

Μεγάλη σημασία έχει η έγκαιρη διάγνωση της διαταραχής, (έως τους 30 μήνες) καθώς όσο πιο νωρίς εντοπιστεί τόσο καλύτερη είναι και η πρόγνωση της. Καλό είναι το θεραπευτικό πρόγραμμα να ξεκινά στην ηλικία των 2-4 ετών (πρώιμη παρέμβαση). Σε αυτή την ηλικία τα ερεθίσματα που δέχεται το παιδί αφομοιώνονται πολύ καλύτερα εξαιτίας της πλαστικότητας του εγκεφάλου.

Η καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου επιφέρει συνέπειες και στην σχολική ετοιμότητα των νηπίων και στην μετέπειτα σχολική τους επίδοση. Τα παιδιά που δεν εντοπίζονται έγκαιρα και δεν παρακολουθούν θεραπευτικό πρόγραμμα σε πρώιμη ηλικία (προσχολική ηλικία) συνεχίζουν να εμφανίζουν χρόνια προβλήματα στην μάθηση , στην κοινωνική ένταξη και κατά συνέπεια στην αυτοεκτίμησή τους.

Πληροφορίες

/* ]]> */