Τοπικά

130 νεκροί στην Πατρών – Πύργου τα τελευταία δέκα χρόνια κι ακόμη το έργο είναι στον “αέρα”

Γράφτηκε από westcity team
 
 
 
 

Είναι ένας αιματοβαμμένος δρόμος και θα παραμείνει άγνωστο για πόσο μια και η μετατροπή της ΝΕΟ Πατρών – Πύργου σε σύγχρονο αυτοκινητόδρομο εξακολουθεί να περνά περιπέτειες και να αλλάζουν τα σχέδια μαζί με τις αλλαγές κυβερνήσεων.

Ωστόσο οι τραγωδίες που έχουν συμβεί σε αυτό τον δρόμο αποκαλύπτονται και από τους αριθμούς σχετικά με τα θανατηφόρα που έχουν συμβεί σε αυτό τον δρόμο την τελευταία δεκαετία (2009 – 2019).

Σύμφωνα με όσα αποκαλύπτει σήμερα ο «Ημεροδρόμος», μέσα στην τελευταία δεκαετία σε αυτόν τον δρόμο, σε αυτή την καρμανιόλα,  έχουν συμβεί 106 θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα και έχουν χάσει την ζωή τους 130 άνθρωποι!

Τα 46 θανατηφόρα ήταν στον νομό Αχαΐας και τα 60 στον νομό Ηλείας. 58 οι νεκροί στην Αχαΐα και 72 στην Ηλεία.

Επίσης έχουν σημειωθεί συνολικά 41 σοβαρά τροχαία με 75 σοβαρά τραυματίες.

Το ιστορικό της πολύπαθης Πατρών – Πύργου
Το έργο ήταν κομμάτι της παραχώρησης στην Ολυμπία Οδό και το 2013 με την αναθεώρηση των συμβάσεων παραχώρησης «κόπηκε», ενώ είχαν ήδη κατασκευαστεί έργα αξίας 100 εκατ. ευρώ (μεταξύ αυτών και το σημαντικότερο οδικό έργο του τμήματος, η γέφυρα του Πηνειού). Το 2014, ο τότε υπουργός Υποδομών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ανακοίνωσε ότι θα δημοπρατηθεί με προϋπολογισμό 443 εκατ. (έναντι 340 εκατ., που είχε αρχικά ανακοινωθεί). Ο διαγωνισμός πήρε μερικές παρατάσεις και, με την αλλαγή της κυβέρνησης, ο νέος υπουργός Χρήστος Σπίρτζης προχώρησε στην ακύρωση του διαγωνισμού. Τον Απρίλιο του 2015 ο κ. Σπίρτζης ανακοίνωσε σε φορείς της Ηλείας και της Αχαΐας την τμηματική δημοπράτηση του έργου.

Το πρώτο από τα οκτώ τμήματα του άξονα (Αμαλιάδα – Δουναίικα) δημοπρατήθηκε τον Φεβρουάριο του 2016. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανήλθε στο μισό δισ. ευρώ. Ο υπουργός υποστήριζε ότι οι συμβάσεις θα είχαν υπογραφεί μέχρι το καλοκαίρι του 2017, όμως όλα κινούνταν με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς, με αποτέλεσμα ο τελευταίος ανάδοχος να αναδειχθεί… τον Μάρτιο του 2018.

Όλο αυτό το διάστημα το υπουργείο Υποδομών βρήκε «απέναντι» την Ευρωπαϊκή Ένωση, για δύο λόγους: τη χαμηλή κυκλοφορία του άξονα (μια δυσκολία που θα αντιμετώπιζε και ως ενιαίο έργο) και την τμηματική κατασκευή του.

Τελικώς, ο φάκελος μεγάλου έργου υποβλήθηκε 2,5 χρόνια μετά την προκήρυξη του πρώτου διαγωνισμού, τον Δεκέμβριο του 2017 (και εγκρίθηκε το 2018).

Η κοινοπραξία Τοξότης – Ομάδα Κατασκευών (συμφερόντων ομίλου Καλογρίτσα) αναδείχθηκε ανάδοχος σε 4 από τα 8 έργα, ενώ οι εκπτώσεις που δόθηκαν από τους μειοδότες σε όλα τα τμήματα ξεπερνούσαν το 50%.

Λίγο πριν από τις εκλογές, ο κ. Σπίρτζης επισκέφθηκε το έργο και κήρυξε την έναρξη των εργασιών στα πέντε από τα οκτώ τμήματα (οι τρεις από τις οκτώ συμβάσεις δεν έχουν ακόμα υπογραφεί).

Τώρα ο νέος υπουργός, Κώστας Καραμανλής, «βολιδοσκοπεί» την Ε.Ε. για να επαναπροκηρυχθεί το έργο ως ενιαίο, ζητώντας να μπορεί να συνεχιστεί ως γέφυρα στο επόμενο ΕΣΠΑ.