Τοπικά

Κωνσταντίνος Μαρινάκος – Ο πρ. του Τουριστικού Οργανισμού Πελοποννήσου μιλά στο westcity.gr

Κωνσταντίνος Μαρινάκος
Γράφτηκε από Westcity Team
 
 
 
 

Ο πρόεδρος του Τουριστικού Οργανισμού Πελοποννήσου Κωνσταντίνος Μαρινάκος μίλησε στο «westcity» για τον τουρισμό και πως μπορεί να βελτιωθεί μέσα από συγκεκριμένα βήματα.

Πως κρίνετε τον Τουρισμό στην Ελλάδα;

Αναμφίβολα εάν θα έπρεπε να βάλουμε ένα πρόσημο για τον τουρισμό στη Χώρα μας τα τελευταία χρόνια αυτό θα ήταν θετικό, τουλάχιστον ως προς την εκδήλωση της ζήτησης που έχει καταγραφεί. Θετικό ως προς τις αφίξεις λοιπόν, αλλά με συγκρατημένη αισιοδοξία. Και αυτό γιατί τα κέρδη πολλών ξενοδοχειακών επιχειρήσεων είναι πολύ χαμηλά και σε κάποιες περιπτώσεις ανύπαρκτα, καθώς τα ξενοδοχεία καλούνται να σηκώσουν βάρη δυσανάλογα των πραγματικών αποτελεσμάτων τους, μέσα σε ένα περιβάλλον υπερφορολόγησης και απόλυτα εχθρικό στην ιδιωτική οικονομία και την επιχειρηματικότητα.

Τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζουμε καθημερινά ένα «τσουνάμι» από χαράτσια, φόρους και εισφορές 

Προκειμένου να διατηρήσουμε ένα υψηλό επίπεδο ανταγωνιστικότητας και σχέσης ποιότητας – τιμής (value for money,) ένα μεγάλο μέρος αυτών των επιβαρύνσεων υποχρεωνόμαστε εκ των πραγμάτων όχι μόνο να απορροφούμε αλλά να κάνουμε και σημαντικές εκπτώσεις στις συμφωνίες μας με τους τουριστικούς πράκτορες και τις διάφορες πλατφόρμες κρατήσεων .

Συνεπώς πρέπει να εξετάσει κανείς με πραγματικούς όρους και όχι με λογιστικούς την σύγχρονη επιχειρηματική πραγματικότητα και να αποφεύγονται οι εύκολες θριαμβολογίες.

Ω προς το παρόν, θεωρώ ότι από πλευράς κρατήσεων τα πράγματα τόσο στο σύνολο της Χώρας όσο και στην Πελοπόννησο κινούνται στα περυσινά επίπεδα τουλάχιστον για της περιοχές υψηλότερης ζήτησης . Θεωρώ όμως ότι ως προς το μέλλον της τουριστικής κίνησης σημαντικό ρόλο θα παίξουν και άλλοι παράγοντες π.χ. οι γεωπολιτικές εξελίξεις .

Μην ξεχνάτε ότι ευεργετούμεθα σημαντικά από την γενικότερη κρίση στο βόρειο τόξο της Αφρικής και στην γείτονα Τουρκία. Την ίδια ώρα η Τουρκία του Ερντογάν γίνεται διαρκώς ένας ολοένα και πιο δύστροπος γείτονας, με συνεχείς προκλήσεις και συχνά σε αντιπαράθεση με την Ε.Ε. και τις ΗΠΑ. Ο τουρισμός είναι πολύ ευαίσθητος σε εντάσεις και θα πρέπει όλοι να το έχουμε αυτό κατά νου. Κρίσιμο ζήτημα είναι επίσης κατά πόσο η ελληνική οικονομία θα καταφέρει να επιστρέψει σε μια κανονικότητα.

Οι αντοχές των επιχειρήσεών μας έχουν εξανεμιστεί προ πολλού.

Με υπερφορολόγηση, όταν μάλιστα προστέθηκε ένας ακόμη φόρος το 2018, ο φόρος διανυκτέρευσης, και χωρίς τραπεζική ρευστότητα, αμφιβάλλω για το κατά πόσο μπορούμε πλέον να στηρίξουμε την τουριστική μας ανταγωνιστικότητα και ιδίως στον κλάδο των ξενοδοχείων ο οποίος αποτελεί τον βασικό κρίκο της τουριστικής οικονομίας με πολλαπλασιαστικές επιδράσεις στην τοπική απασχόληση και στο εισόδημα.

Αν πέσει η ανταγωνιστικότητα του ξενοδοχείου, τότε σπάει ο πιο σημαντικός κρίκος στην αλυσίδα της τουριστικής οικονομίας, που για την Πελοπόννησο ειδικότερα αφορά σε ένα σημαντικό κομμάτι της τοπικής οικονομίας.

Σε κάθε περίπτωση, το κρίσιμο στοίχημα και σε επίπεδο χώρας και σε επίπεδο επιχειρήσεων θα “παιχτεί” στο κομμάτι των εσόδων. Αυτό σημαίνει ότι το ποιος θα αποσπάσει μεγαλύτερα οφέλη και πόσα από αυτά θα διατηρήσει την «επόμενη μέρα» – κρίνεται από μια σειρά παραγόντων που συνδέονται με το κόστος του «πακέτου» , τις τιμές διαμονής, την διαθεσιμότητα κλινών και αεροπορικών θέσεων, την φέρουσα ικανότητα των προορισμών, το επίπεδο των υπηρεσιών, τις γενικότερες υποδομές και αναδομές.

-Ειδικότερα για την Πελοπόννησο τι θα λέγατε;

Η Πελοπόννησος, παρά τις σημαντικές προσπάθειες που καταβάλλονται τα τελευταία χρόνια από πλευράς των ιδιωτικών συλλογικών φορέων και της τοπικής αυτοδιοίκησης α΄και β΄ βαθμού για προβολή και διαμόρφωση μιας ισχυρής τουριστικής ταυτότητας, αποτελεί μια γεωγραφική ενότητα με μειωμένη τουριστική δραστηριότητα σε σχέση με τις ανεπτυγμένες τουριστικά περιοχές της Χώρας.

Παράλληλα όμως, πρόκειται για μια περιοχή που διαθέτει εξίσου σημαντικούς τουριστικούς πόρους και ίσως σημαντικότερους από εκείνους των περιοχών της ανεπτυγμένης τουριστικά Ελλάδας. Μια περιοχή που παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη κατά τελευταία είκοσι χρόνια με την δημιουργία σύγχρονων μικρομεσαίων ξενοδοχειακών επιχειρήσεων και την υλοποίηση επενδυτικών πλάνων εκατοντάδων εκατομμυρίων, με εξίσου υψηλό κόστος επενδύσεων με εκείνο των τουριστικά ανεπτυγμένων περιοχών, με αντίστοιχα υψηλούς συντελεστές φορολόγησης εισοδήματος και προστιθέμενης αξίας, που όμως τα τελευταία χρόνια της βαθιάς κρίσης όλες αυτές οι επιχειρήσεις τείνουν να βγουν εκτός επιχειρηματικότητας και δεν κάνουν άλλο από το να αθροίζουν συσσωρευμένες ζημίες.

Αυτό οφείλεται αφενός στον πολύ υψηλό βαθμό εξάρτησης που είχαν πολλές από τις περιοχές μας αποκτήσει από την εγχώριο αγορά τις τελευταίες δεκαετίες και η οποία έχει σε τρομακτικό επίπεδο υποχωρήσει με απώλειες που προσεγγίζουν ή και υπερβαίνουν σε κάποιες περιπτώσεις το 60 % .

Δυστυχώς η υποχώρηση της εγχώριας τουριστικής ζήτησης στις περιοχές μας, μέχρι σήμερα, δεν έχει αντισταθμιστεί σε μεγάλο βαθμό από τον εισερχόμενο τουρισμό, είτε λόγω απουσίας σημαντικών υποστηρικτικών έργων υποδομών και αναδομών (αεροδρόμιο Τρίπολης με συμπληρωματικό χαρακτήρα σε αυτό της Καλαμάτας, λιμάνια, μαρίνες ολοκλήρωση των αξόνων του οδικού δικτύου, σιδηρόδρομος κ.λπ.), είτε λόγω των ανεπαρκών εθνικών και περιφερειακών πολιτικών τουριστικής ανάπτυξης που υιοθετήθηκαν τις τελευταίες δεκαετίες , είτε λόγω της απουσίας ενός στρατηγικού τουριστικού σχεδιασμού σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο ικανού να υποστηρίξει μια ισόρροπη τουριστική ανάπτυξη.

Από την άλλη δεν έχει νόημα να μιλάμε για κάποια καλά αποτελέσματα σε επίπεδο χώρας αλλά τα αποτελέσματα της τουριστικής δραστηριότητας να είναι διάχυτα κατ’ αναλογία σε ολόκληρη την Χώρα και με ιδιαίτερη έμφαση, σε περιοχές της ηπειρωτικής χώρας που μειονεκτούν ως προς την τουριστική ανάπτυξη ή/και έχουν υποστεί την μεγαλύτερη ζημία κατά τελευταία χρόνια λόγω της υποχώρησης της εγχωρίου ζήτησης .

– Ποιες είναι οι προτάσεις σας για την βελτίωση της τουριστικής εικόνας;

Είναι σημαντικό να αναπτυχθούν σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο, πολιτικές για μια ισόρροπη τουριστική ανάπτυξη και διάχυση των αποτελεσμάτων της τουριστικής δραστηριότητας σε ολόκληρη τη χώρα μέσω μοντέλων «ευφυούς τουρισμού» και «έξυπνης» διαχείρισης τουριστικών προορισμών με τη βοήθεια της καινοτομίας και της τεχνολογίας.

Διότι η υιοθέτηση ενός Προτύπου Ευφυούς Τουρισμού για την Πελοπόννησο θα είναι ικανό να προωθήσει, με την βοήθεια της καινοτομίας και τεχνολογίας, μια διαδικασία όχι μόνον τουριστικής, αλλά ευρύτερης ανάπτυξης επιδιώκοντας την ενίσχυση του συνόλου των οικονομικών δραστηριοτήτων στην Πελοπόννησο , με παρεμβάσεις εκεί που παρουσιάζονται πραγματικά τοπικά συγκριτικά ή ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Μέσω του έξυπνου τουρισμού μπορεί να επιτευχθεί η ισόρροπη ανάπτυξη όλων των επιμέρους χωρικών μονάδων στην Πελοπόννησο , χωρίς τα φαινόμενα που παρατηρούνται σε άλλες κορεσμένες τουριστικά αγορές , υπερσυγκέντρωσης του πληθυσμού και των δραστηριοτήτων σε συγκεκριμένα σημεία του χώρου.

Προτείνεται μια τουριστική ανάπτυξη μέσω της χαρτογράφησης της τοπικής οικονομίας και των υφιστάμενων ή εν δυνάμει ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων με πλήρη αξιοποίηση και εμπλοκή του τοπικού κοινωνικού κεφαλαίου και κυρίως την δέσμευση των τοπικών φορέων για συγκεκριμένα πρότυπα και διαδικάσίες παροχής υψηλής ποιότητα υπηρεσιών.

Σε εθνικό επίπεδο σήμερα όσο ποτέ, είναι αναγκαιότητα η θέσπιση ενός Εθνικού Συντονιστικού Οργάνου γνωμοδοτικού χαρακτήρα, στελεχωμένου από εκπροσώπους όλων των εμπλεκόμενων φορέων (stakeholders), με στόχο το χτίσιμο μιας πολιτικής εστιασμένης στην τουριστική ανάπτυξη μειονεκτικά τουριστικών περιοχών αλλά και στην στήριξη της μικρομεσαίας ξενοδοχειακής επιχείρησης.

Τέλος η ελπίδα ανάπτυξης στην μειονεκτική τουριστικά Ελλάδα θέλει και την έντονη πρωτοβουλία του Υπουργείου Τουρισμού αλλά και την προσωπική παρέμβαση της ίδιας της Υπουργού, να δώσει τις κατευθύνσεις σε όλα τα συναρμόδια και εμπλεκόμενα Υπουργεία, με στόχο την τουριστική επανεκκίνηση των απομονωμένων τουριστικά περιοχών της χώρας και την τόνωση των τοπικών οικονομιών .

Και βέβαια, έξω και πέραν από το υπουργείο Τουρισμού, η τουριστική ανάπτυξη όχι μόνο των μειονεκτικών περιοχών αλλά ολόκληρης της Χώρας θέλει και επενδυτικά κίνητρα και φορολογικά κίνητρα και κίνητρα απασχόλησης και ανταγωνιστικότερο ΦΠΑ και άμεση κατάργηση του τέλους διαμονής μα πάνω από όλα θέλει καλή διάθεση και ψυχολογία.